Biblijski osvrt na TV seriju „Izabrani“

237
pregleda
Izabrani TV serija biblijski osvrt

„Izabrani“ (Chosen) je TV serija iz 2017. godine koja se temelji se na životu i službi Isusa Krista. Ipak, nije 100% biblijski točna, naročito u pogledu vremenskog redoslijeda pojedinih događaja. U nastavku donosimo neke sporne uloge, događaje i mjesta.

Gledajući seriju, naročito 6. epizodu, ne možemo se oteti snažnom dojmu pozitivne ljubomore na apostole i kršćane koji su bili tik uz Isusa i izravno svjedočili Isusovim čudima.

Zamislite da ste živjeli u doba kad je Isus hodao ovom zemljom. Zamislite da ste svjedočili događaju kad iscjeljuje gubavca. Guba je tada bila teška, zarazna, neizlječiva kožna bolest. Ili kad je blagoslovivši pet hljebova i dvije ribe nahranio na tisuće ljudi. Ili kad su mu preko krova spustili 100%-tnog fizičkog invalida kojeg je svojom riječju digao na noge. Zamislite se u ulozi nekog apostola, primjerice neustrašivog Petra, ili Marije Magdalene koja je imala jedinstvenu priliku prva vidjeti uskrslog Isusa. Ipak, Isus kaže:

„Blagoslovljeni su oni koji ne vidješe, a ipak povjerovaše.“ /Ivan 20,29

„I mnoga druga znamenja učinio je Isus pred svojim učenicima, koja nisu zapisana u ovoj knjizi; a ova su zapisana da vjerujete da Isus jest Krist, Sin Božji, i da vjerujući imate život po njegovu imenu.“ /Ivan 20,30-31

ISUS SE MUČIO ČINEĆI ČUDA?

Doduše, u serijalu postoje neka biblijska odstupanja koja nam se ne sviđaju, primjerice Isus se preznojava dok čini čuda, što je jednostavno nezamislivo. Zašto bi se Isus preznojavao i mučio da učini neko čudo? Isus je bio vrlo koncizan i izravan kad bi činio čuda. Nekad se služio riječima, nekad blagoslovom, nekad zapovijeđu, nekad dodirom, nekad polaganjem ruku, nekad nije izgovorio ništa. Nije se mučio i nije radio ništa na silu, sve što je tražio jest čovjekova vjera.

– Idi; sin tvoj živi.;

– Umukni i iziđi iz njega.;

On pristupi, prihvati je za ruku i pridigne te je odmah pusti vrućica.;

– Izvezi tamo gdje je duboko i spustite svoje mreže za lov.;

– A Isus, ganut, pruži ruku te ga dotakne i reče mu: “Hoću; budi čist.”;

– Zatim reče čovjeku: “Ispruži svoju ruku!” Ovaj je ispruži, i ona bî iscijeljena, zdrava kao i druga.;

– I reče [mrtvacu]: “Mladiću, tebi govorim: Ustani!”;

– I ustade on, zaprijeti vjetru i reče moru: “Utihni, smiri se!”;

– I reče im [zlodusima] on: “Idite.”;

– Ne boj se: samo vjeruj i ona će biti iscijeljena.;

– Vjerujete li da mogu to učiniti?;

– Ustani, uzmi svoju postelju i hodaj.;

– Velika je tvoja vjera: neka ti bude kako želiš.;

– I zaprijeti Isus zloduhu te on iziđe iz njega.;

– “Ženo, oslobođena si od svoje nemoći.” I položi na nju ruke, a ona se odmah uspravi te poče slaviti Boga.;

– Lazare, iziđi [iz groba]!;

– Idi, vjera te tvoja iscijelila.;

– Sažalivši se, dotakne Isus njihove oči i oni odmah progledaše te pođoše za njim.; itd. itd.

Zapravo kod pretvaranja vode u vino, evanđelja nam ne govore da je Isus uopće molio, kao što je prikazano u 5. epizodi, jednostavno je zapovjedio da napune posude vodom:

„Reče im Isus: ‘Napunite posude vodom.’ I napuniše ih do ruba. I reče im: ‘Zagrabite sada i nosite ravnatelju stola.’ I odniješe.“ /Ivan 2,7-8

PRVO ČUDO NA SVADBI NA ZAGOVOR MARIJE?

Ista 5. epizoda stavlja naglasak na Mariju jer ispada da je Isus pretvorio vodu u vino na Marijin zagovor, što jednostavno nije istina. Naprotiv, Isus je opominje: „Ženo, što ja imam s tobom? Moj čas još nije došao.“ /Ivan 2,4

Nije Marija bila ta koja je određivala što će Isus i kada raditi. Također, Isus u serijalu naziva Mariju „majkom“, dok nam Biblija kaže da Isus svaki puta oslovljava Mariju sa „ženo“.

Isto tako, serijal ne prati vremenski redoslijed u Bibliji, od kojih je čudo na svadbi u Kani prvo čudo koje je Isus učinio da se očituje Njegova slava i Njegovi učenici povjeruju, dok serijal započinje s izgonom sedam demona iz Marije Magdalene, prije nego što je Isusova služba uopće počela i apostoli izabrani.

„Taj početak čudesa učinio je Isus u Kani galilejskoj te očitovao svoju slavu; i povjerovaše njegovi učenici u njega.“ /Ivan 2,11

Bitno je napraviti razliku da u ovom trenutku još uvijek nisu izabrana Dvanaestorica. Kad je Isus pozvao neke od učenika na početku svoje službe NIJE ISTO i kad je među učenicima izabrao Dvanaestoricu. Dvanaestoricu izabire među učenicima tek u Luki 6, odnosno Marku 3. A do tada je Isus već činio razna čuda.

„Kada se razdanilo, dozva on svoje učenike i IZABRA OD NJIH dvanaestoricu, koje prozva i apostolima…“ /Luka 6,13

MARIJA MAGDALENA NA RAZNI APOSTOLA?

U seriji se Mariji Magdaleni dala uloga istovjetna apostolima, onako kako ju prikazuju gnostička evanđelja, tako da ju cijelo vrijeme možemo vidjeti s učenicima, čak i prije nego što su izabrana Dvanaestorica, recimo prije nego što je bio pozvan Matej. A to nije točno. Isus je među učenicima izabrao apostole u Luki 6, a Marija Magdalena se prvi puta spominje tek u Luki 8.

„Kada se razdanilo, dozva on svoje učenike i izabra od njih dvanaestoricu, koje prozva i apostolima: Šimuna (kojega nazva i Petrom) i njegova brata Andriju, Jakova i Ivana, Filipa i Bartolomeja, Mateja i Tomu, Jakova, sina Alfejeva, i Šimuna zvanog Revnitelj, i Judu, brata Jakovljeva, i Judu Iskariota, koji bijaše i izdajnik.“ /Luka 6,13-16

„Poslije toga poče on prolaziti svim gradovima i selima propovijedajući i navješćujući evanđelje kraljevstva Božjega; i bijahu s njim Dvanaestorica i neke žene koje bijahu izliječene od zlih duhova i slabosti: Marija zvana Magdalena, iz koje je izišlo sedam zloduhova, i Ivana, žena Herodova upravitelja Huze, i Suzana, i mnoge druge, koje mu posluživahu od svojih dobara.“ /Luka 8,1-3

SPORNA ULOGA NIKODEMA

Nadalje, uloga Nikodema se pojavljuje u tri izmiješane situacije koje nemaju veze s evanđeljima i vremenskim poretkom. Prvo prilikom u posjeti demonizirane Marije Magdalene u Kapernaumu kad nije mogao učiniti ništa, zatim u zatvoru razgovarajući s Ivanom Krstiteljem, i konačno kada traži privatni razgovor s Isusom u Kapernaumu.

Ivan, poglavlja 1– 4 nam daju detaljan opis i pravilan redoslijed kako je Isusova služba započela i odvijala se u prvih nekoliko mjeseci. U Ivanu 1 Isus se vraća iz pustinje gdje je bio kušan. Zatim, Ivan Krstitelj daje svjedočanstvo kako je krstio Isusa 40 dana ranije. U sljedećih nekoliko dana Isus poziva Andreja, Petra, Filipa, Natanaela da ga slijede.

Nikodem se pojavljuje tek u Ivanu 3, nakon što je Isus došao u Jeruzalem u vrijeme Pashe i isprevrtao stolove preprodavačima i mjenjačima. Nakon razgovora s Nikodemom, Isus i učenici odlaze u Judeju, područje u blizini Jeruzalema. A u Ivanu 3,24 specifično se kaže da Ivan Krstitelj još nije bio bačen u tamnicu. Dakle, Nikodem nije mogao razgovarati s Ivanom Krstiteljem u zatvoru prije nego što je upoznao Isusa, kao što je prikazano u seriji. Također, taj je razgovor bio u Jeruzalemu, a ne u Kapernaumu.

MOLITVA KAO MANTRA

Zapazili smo i da se iznova ponavlja jedna te ista molitva, kao neka mantra: „Blagoslovljen da si ti, Gospode, Bože naš, Kralju univerzuma, koji nam daješ hljeb od zemlje. Amen.“

Molitva Bogu treba biti iz srca, jedini obrazac nam je Isus dao u Mateju 6,6-13, ne kao repetitivnu šablonu, nego temelj u kojem smjeru naša molitva treba ići. Ali ako se već gotovo u svakoj epizodi ponavlja jedna te ista molitva, onda je to svakako trebala biti ispravna molitva kakvu nam je Isus ostavio.

ISUSOV PORTRET

Konačno, Isusov portret u cjelini nema odstupanja, štoviše prikazuje ga kao jednostavnog čovjeka koji se smijao sa svojim učenicima i igrao s djecom. Naravno, kad se ozbiljna služba trebala raditi, bili su ozbiljni, ali u vremenu provodeći s učenicima nasamo sigurno su se šalili i razgovarali o svemu.

Ono što je svojstveno likovima koji su okruživali Isusa i željeli ga slušati bila je njihova otvorenost za istinu, iskrenost i poniznost. Zato se jedan ugledni farizej Nikodem ne libi tražiti izravno od Isusa odgovore. Ili bogati nadcarinik Zakej koji je bio uporan da ga vidi. Jednako kao i obični ribari koji su bili spremni ostaviti sve što su radili i znali, i krenuti za Njim.

Isus traži one koji su svjesni svoje nepravednosti da ih Isus učini pravednima, a ne ponosne samopravednike koji iznova prinose žrtve kroz rituale, obrede, zakone, a ne poznaju konačnu Žrtvu i nemaju milosti.

„Idite i naučite što znači ono: ‘Milosrđe hoću, a ne žrtvu’; jer nisam došao zvati pravednike, nego grešnike na pokajanje.“ /Matej 9,13

ZAKLJUČAK

Uz sve ovo navedeno, preporučujemo da pogledate seriju zbog Isusovog karaktera koji se želio prenijeti, te Njegove jednostavnosti i provođenja vremena s „malim“, običnim, neznatnim ljudima, ali iznad svega čitate Božju Riječ i upoznate Njegov stvarni karakter kako biste uočili ove razlike i bilo koje razlike koje vam o Isusu prezentira ovaj svijet.

Prvu sezonu s prijevodom u osam nastavaka možete pogledati na web stranici ovdje: Biblijski filmovi.com. Serija je na IMDb ostvarila vrlo visoku ocjenu od 9,6. Aplikaciju za mobitel možete skinuti s prijevodom OVDJE; aplikaciju osmišljenu za iPad OVDJE. Inače, izašla je i druga sezona serijala; kad bude prijevod, dodat ćemo linkove ovdje, kao i novi osvrt ukoliko bude potrebno. Prva sezona se bazira na pozivanju Isusovih učenika, druga sezona više na javnu Isusovu službu. Najava za drugu sezonu u nastavku.

Još neke kontradikcije iz prve sezone možete pogledati u sljedeća dva videa.

 

Komentari

komentari